Filharmonikusok logó
Hírek

Istvánosok 14. - Záborszky Kálmán: „Úgy játszotta el ezt a versenyművet, mint a legnagyobbak”

Istvánosok 14. – Záborszky Kálmán: „Úgy játszotta el ezt a versenyművet, mint a legnagyobbak”

A Szent István Zenekar titka a közösség, a zeneszeretet és a vendégművészek. Ahhoz, hogy ez működjön, következetes irányok kellenek. Akik a Filharmonikusokhoz bekerülnek, „már nem teljesen gyerekek”, hiszen a Tücsökzenekarba járnak, aztán a Horváth Gábor-féle szimfonikus zenekarba.

A közösségépítés nálunk a gyerekzenekarnál kezdődik, ahol megtanulják, milyen szabályok vannak az együttesben, hogy kell játszani stb. Ez nem olyan egyszerű. Tolerancia, kitartás kell hozzá. Egy zenekari próba kicsiként nehéz, nem végtelen a figyelem. A gyerekeknél különösen nem, de a felnőtteknél sem. A zenekar programjának összeállításakor mindig konzultálok a karmesterrel. A karmester felkérésével kirajzolódik, milyen irányba mozdulunk el. Ezután azt nézzük meg, melyik szólistának melyik a legerősebb oldala, amit érdemes a közönség elé vinni. Így indul a műsorszerkesztés.

Az István Zenekar kezdete… Édesapám 1954-ben összeszedett tizenhat gyereket akik hegedültek, és csinált egy kis kamarazenekart, ami év végére már hatvantagú lett. Igen ám, de a zenekarnak semmije nem volt. Az István Gimnáziumban működött egy politechnika műhely, ahol Feri bácsi, aki nyugdíjas asztalos ember volt, a növendékeit tanítgatta mindenfélére. A gyerekek készítették az első kottaállványokat fából, később bőgőtokokat, és így tovább… Kottája is alig volt a zenekarnak. Sosem felejtem el, a ’60-as években játszották Mascagni Parasztbecsületét, és a zenekari tagok az egész operát leírták kézzel. Milyen értékes lett ez a kotta később!”
A Filharmónia ötlete volt, hogy a zenekar játsszon el egy akkor előkerült Mozart-szimfóniát, és ezt Ferencsik János vezényelje. Nagy ünnepség volt a Zeneakadémián, ősbemutató. Mi tagadás, teli volt mindenkinek a gatyája, mert hirtelen jött egy világklasszis, aki egyébként roppant kedves és játékos ember volt, de azt lehetett érezni, hogy ott nincs pardon. Óriási élmény volt! Annyira megtetszett neki a zenekar, hogy haláláig rendszeresen, másfél-két évente jött dirigálni.”

A tehetséggondozás kulcsa nem túl bonyolult dolog, ha az illető olyan dolgot mutat fel, amire nem számítottam – kifejezésben –, akkor arra érdemes odafigyelni. Sőt, nemcsak odafigyelni, hanem segíteni kell! Így volt Baráth Emőkénél, aki hárfára és énekre járt hozzánk. A Zeneakadémiára mindkét szakra fölvették, tőlem kért tanácsot. Az ének felé tereltem, mert kivételes kifejező ereje megragadott.

Vagy Berecz Mihálynál. Tücsökzenekaros hegedűs volt, nála történt egy olyasmi, amit csak a profiknál látni, egyszercsak fölnézett: azt figyelte, hogy milyen jelzést kap. Tán nyolcéves lehetett. Egyik zenekari szünetben hallom, hogy valaki egy Haydn-szonátát játszik. Odanézek, hát, a Misi. Azt sem tudtam, hogy zongorázik. Odamegyek hozzá: „Te, Misi, mióta tanulsz zongorázni?” „Egy éve” – mondta. (Egy év zongoratanulás után nem szoktak Haydn-szonátát játszani…) Az ilyen gyerekekre nagyon oda kell figyelni! Pont aznap jött hozzánk Kocsis Zoltán vezényelni – kérésemre –, másnap meg is hallgatta őt. A tervezett húsz percből másfél óra lett. Attól kezdve Misinek minden hónapban volt egy zongoraórája Zolival. Később az az ötletem támadt, hogy Kocsis Zoltán születésnapján játsszon a zenekar, és arra gondoltam fiatalokat viszünk, megkérdeztem hát, mi a véleménye? „Nagyon jó” – mondta. Betettem Misit is. Erre odajön hozzám, hogy tulajdonképpen ő Ravel G-dúr zongoraversenyét játszaná szívesen. Felhívtam Zolit, hogy mit szól hozzá: „Azt hiszem, mehetne… Mutassa meg!” A meghallgatás után csörög a telefonom: „Mehet” Misi úgy játszotta el ezt a versenyművet, mint a legnagyobbak.

Volt hasonló esetem a kis Devich Gergellyel, aki szintén Tücsökzenekaros volt. Szóltam a tanárának, kellene nekem egy olyan versenymű, amit meg tudna csinálni és elvinném a Müpába. „Dohnányi csellóversenyét próbáljuk meg” – válaszolta. És Gergő megcsinálta! Nagyszerű csellóművész lett belőle.

További híreink

Devich Márton: „Mindvégig megmaradtam a zene közelségében”
Devich Márton: „Mindvégig megmaradtam a zene közelségében”

Devich Márton életében gyerekkora óta meghatározó szerepet tölt be a zene. Bár ő maga nem ezt a pályát választotta, zenei tudását kulturális újságíróként és a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek szolgálatában is kamatoztatta. 2016 óta a Bartók Rádió csatornaigazgatója. Fia, Devich Gergely csellóművész, aki a Szent István Király Zeneiskola és Zeneművészeti Szakgimnáziumból indulva jelentős sikereket ért el pályája során, már Istvános növendékként is. Devich Mártont életének fő állomásairól kérdeztük, és arról is beszélgettünk vele, hogy milyen jelentőséggel bír egy fiatal számára egy támogató zenei közeg.

https://papageno.hu/Istvanosok

olvass tovább
Elindult a 2025. évi Prima Primissima közönségszavazás
Elindult a 2025. évi Prima Primissima közönségszavazás

Szavazzon a 2025-ös jelöltek közül a kedvencére!

Ön is segíthet eldönteni, ki legyen idén a Közönségdíjas. Ehhez csupán annyit kell tennie, hogy a 30 jelölt közül kiválasztja a kedvencét, és az ő kódját (csak a kódot!) elküldi SMS-ben a +36-70-707-7000-es telefonszámra december 3-án éjfélig.

olvass tovább