Filharmonikusok logó
Koncertek
Gaudeamus 2.
2025-11-16 18:00
Zeneakadémia

Az opera ezer arca

Gaetano Donizetti: Don Pasquale-nyitány

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni – Don Giovanni pezsgőáriája

Wolfgang Amadeus Mozart: Idomeneo – Solitudini amiche…Zeffiretti lusinghieri

Gioachino Rossini: A sevillai borbély – Figaro áriája Largo al factotum

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni – Crudele-Non mi dir (Donna Anna)

Gaetano Donizetti: A szerelmi bájital – Belcore: Come Paride vezzoso porse il pomo

Wolfgang Amadeus Mozart: A varázsfuvola-nyitány

Giuseppe Verdi: Traviata – a III. felvonás előjátéka

Giuseppe Verdi: A szicíliai vecsernye – Mercé, dilette amiche

Charles Gounod: Faust – Valentin imája Avant de quitter ces lieux

Giuseppe Verdi: Rigoletto – Gilda áriája

Georges Bizet: Az arlesi lány – Adagietto

Gaetano Donizetti: Don Pasquale – Pronta io son (Malatesta-Norina)

Gioachino Rossini: Tell Vilmos-nyitány

 

Tükröt tart, elvarázsol és az emberi lét legfontosabb kérdéseit feszegeti, miközben a dráma a zene által új szférába emelkedik. Az opera műfajának Monteverdi óta töretlen népszerűsége kétségtelen, s koncertünkön épp e varázsvilág kulisszái mögé tekintünk be, életre keltve az

áriák és nyitányok által az operairodalom legszebb jeleneteit. Valóságos érzelmi kavalkád veszi kezdetét, melyben hősies, komikus és tragikus pillanatok váltják egymást. Megelevenednek a Mozart operák hősei: a démoni Don Giovanni, a meggyalázott, bosszúszomjas Donna Anna és a nemes jellemű Ilia, aki tiszta szerelmével még Idamante király lelkiismeretét is felébreszti. Donizetti és Rossini operarészleteiben az olasz “szép éneklést” vagyis a bel canto technikát csodálhatjuk meg, no meg a játékos virtuozitással átszőtt jellegzetes olasz dallamosságot. A koncert első fele a mesés operaországba kalauzol, míg a második felében a nagy romantikus operák megrendítő jelenetei szólalnak meg, a francia Charles Gounod, George Bizet és az olasz nemzeti opera atyja, Giuseppe Verdi legszebb dallamai, melyek már sűrűbb, teltebb hangzásvilágot hordoznak. A nagy irodalmi drámák bűnös, sorsüldözött karaktereit látjuk magunk előtt, elárult szerelmesek fohászát halljuk. A Traviata előjátéka halk, bensőséges; a Szicíliai vecsernye kórustételében ünnep és áhítat vegyül. Valentin imája szeretett húgáért, Gilda áriája vagy a Don Pasquale kettőse mind-mind olyan pillanatok, ahol az emberi hang és a zenekar együtt mesél – s nemcsak a történetről, de a legmélyebb emberi érzésekről is.

S hogy mi köti össze az opera-antológia legismertebb dallamait, s a ritkán hallható részleteket? A kifinomult zenei ábrázolás, ahogyan a hangokból történetek, jellemek épülnek. Aki figyel, az nem csak hallhatja, de láthatja is e jeleneteket képzelete színpadán, csak hunyja le a szemét.