Hol terem a zeneszerető közönség?
Hol terem a zeneszerető közönség?
A Felfedezőúton-sorozat nézőszáma tizennégy év alatt meghaladta a százhúszezret
A fiatalok nagy része a Szent István Filharmonikusok beavató sorozatában találkozik életében először klasszikus zenével, és hall szimfonikus zenekart élőben. Fülep Márk fuvolaművész-zeneszerző Fekete István regénye nyomán készült zenés meséjét több mint nyolcezer gyerek láthatta az elmúlt két hétben a zuglói Szent István Zeneház nagytermében, a XV. kerületi Hubay Jenő Zeneiskolában és az Erzsébetligeti Színházban.
Kiféle a gólya? Mit huhog a bagoly odafenn? Milyen nagyok a szarvasok! Marhából is van jó sok… A dongó a mezőt járja, a tó a vidra jó barátja. Hol élnek a békák? Ott, ahol Tás lakik! – ezek Vuk, a kis róka gondolatai. A Szent István Filharmonikusok Felfedezőúton-sorozatának öt-tíz éves közönsége viszont már azt figyeli: brekeg-e a fabéka? Hogyan lehet megszólaltatni a bagoly hangját egy palackkal? Milyen a mennydörgést utánzó viharlemez? Fülep Márk, háromszoros Artisjus-díjas, Lajtha-díjas fuvolaművész Fekete István regénye nyomán készült zenés meséjét több mint nyolcezer gyerek láthatta az elmúlt két hétben a zuglói Szent István Zeneház nagytermében, a XV. kerületi Hubay Jenő Zeneiskolában és az Erzsébetligeti Színházban.
A Felfedezőúton című, 2011 ősze óta futó sorozat célja, hogy a fiatalok szociokulturális háttértől függetlenül, térítésmentesen részesévé váljanak egy-egy értékes művészeti programnak évente, iskolaidőben. A komolyzene mellett a társművészeteket is megjelenítő, beavató jellegű program kezdeményezője Záborszky Kálmán Kossuth-díjas karmester, a Szent István Filharmonikusok művészeti vezetője; a sorozat arculatának kialakítója és állandó szerkesztő-műsorvezetője Dr. Solymosi-Tari Emőke Széchenyi-díjas zenetörténész – mindketten a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjai. Munkájuk Kodály Zoltán nevelési filozófiájára épül, amely a zenére lelki erőforrásként tekint, és a felnövekvő nemzedék védelmében állítja: a művészet nélkülözhetetlen feltétele, alapja a teljes emberi életnek. A programsorozat mottója is Kodálytól való: „Sokszor egyetlen élmény egész életre megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni: ezt megszerezni az iskola kötelessége.”
– A Felfedezőúton-sorozat nézőszáma mára meghaladta a százhúszezret! Az elmúlt tizennégy évben négyszázötvenhárom előadást tartottunk – összegzi az eredményeket Solymosi-Tari Emőke. – Minden ősszel ötvenperces műsorral várjuk a fiatalokat tíztől tizennyolc éves korig, tavaszonként az öt-tíz éves korosztály tagjai – nagycsoportos óvodástól a kisiskolásig – érkeznek negyvenöt perces előadásinkra. Évente változik a tematika, idén a kisebbek Fülep Márk Vuk-szvitjét láthatták szervezett csoportokban Fekete István születésének százhuszonötödik évfordulója alkalmából.
A kezdeti lépésekről a zenetörténész elmondta: az 1997 óta futó Pastorale-sorozat szerkesztő-műsorvezetőjeként hozzászokott ahhoz, hogy zeneszerető, kifejezetten érdeklődő családok érkeznek gyermekeikkel a beavató programjaikra. Mégis épp a pedagógusok fogadták fenntatással a Felfedezőúton-sorozat ötletét: „Hogy gondoljátok, hogy az előadás napján majd elmaradnak a közismereti órák?!” – néztek kétkedve Záborszky Kálmánra, amikor egyeztette a programsorozat tervét az iskolaigazgatókkal. Egyikük azonban így érvelt: Kedves kollégák, gondoljatok bele, hogy a zuglói Zeneházban a gyerekek olyat kaphatnak, amit mi az iskolában nem adhatunk meg nekik. Záborszky Kálmán egy év türelmi időt kért, de már az első előadás meggyőzte a kételkedőket. A siker azóta is töretlen.
– Az első program témája Liszt Ferenc magyarsága volt – idézi fel Solymosi-Tart Emőke. – Emlékszem, amikor megláttam az unott, kamasz arcokat a közönség soraiban, egyszerre hatalmas erő szállt meg: „Azért is megnyerjük őket!” – erősödött meg bennem az elhatározás. Játékfilm részletével kezdődött az előadás, volt benne tánc, szólózongora, szimfonikus zenekar és kifejezetten a produkcióhoz készített kisfilmek, több művészeti ágat is felvonultattunk tehát, és a műsorszámok logikusan egymásra építve, magyarázattal összekötve, szép ívet alkottak. Alig telt el néhány perc, már tátott szájjal figyelték a fiatalok, s a végén vastapssal köszönték meg a produkciót. Sorra szólítottak meg a tanárok is az előadás után, kérdezték, mikor lesz a következő alkalom, mikor jöhetnek újra. A későbbi visszajelzésekből az is világossá vált, hogy sok fiatalnak ez az egyetlen találkozási lehetősége a klasszikus zenével 18 éves koráig: többen itt hallanak először szimfonikus zenekart élőben, vagy itt látnak először klasszikus balettet, néptáncot, historikus táncot, és találkoznak azzal az értékrenddel, viselkedésformával, amely beépül a személyiségükbe. Amelyre mi is egyre inkább építhetünk a következő találkozások alkalmával. Akik öt és tizennyolc éves koruk között – évente egyszer – eljutnak az előadásainkra, azok tizenhárom alkalommal megtapasztalják, hogy kulcsot kapnak a művészeti alkotásokhoz, s ezáltal gazdagodik belső világuk. Kialakul bennük a várakozás öröme, egyre inkább látni a figyelmet és az érdeklődést az arcokon.
Miközben tehát a Felfedezőúton jó lehetőség a magasművészetekkel való találkozásra, a sorozat hosszútávú eredményei közül kiemelkedik az érzelmi nevelés, az ízlésfejlesztés és -formálás, valamint a közönségnevelés is. A Vuk című zenés mese óvodás és kisiskolás közönsége láthatóan még az elején jár ennek az útnak, de a gyerekekben egyre inkább kialakul majd az igény arra, hogy komolyzenei koncertekre és más művészeti eseményekre járjanak felnőtt korukban. Az előkészítés mindenesetre megkezdődött. A zenés utazáson a fiatalok kísérője Solymosi-Tari Emőke, aki a kivetítőre tapadt tekinteteket a zenekarra irányítja, majd külön-külön az egyes hangszerekre – a kisdob és nagydob között feltűnik az autó fékdobja, de az autóból kiszerelt rugó fémes hangzása mindent visz! –, a tízperces, ismeretterjesztő felvezetésben szó esik az alkotókról, Fekete István természetszeretetéről, műveiről, Fülep Márk fuvolaművész-zeneszerzőről és a látványvilágot megálmodó Göcsei Anna Dorkáról. A közreműködők: Erdős Róbert operaénekes az előadás narrátora, a Szent István Filharmonikusok zenekart ez alkalommal Horváth Gábor karmester irányítja. Ritmus- és hallásfejlesztő mondóka is előkerül a bevezető részben, Kányádi Sándor „Volt egy kicsi kakasom, elvitte a róka…” kezdetű gyerekverse, s mert a költőtől azt is megtanultuk, hogy „a vers az, amit mondani kell” – mondják is a mondókát a gyerekek kórusban, közben kicsit kiengednek, mozognak, tapsolnak, dobognak, és a játékos gyakorlat segítségével egyre inkább bevonódnak a mese világába. Vuk felnövekedéstörténetén keresztül megélhetik: tanulás közben lehet hibázni, az élettel együttjár a veszteség, helyreállításra, folytatásra azonban mindig van lehetőség. A rókák szabad népe példát ad az életszeretetre a Felfedezőúton. Aki nem hisz, járjon utána!
Tóth Ida
Fotó: Béres Ádám
További híreink
Kovács Dénes, a világjáró művész és reformer rektor
Kovács Dénes hegedűművész a 20. századi magyar zenei élet egyik legjelentősebb és legnagyobb hatású alakja volt. Nagy szerepet vállalt a jövő hegedűseinek kinevelésében, így felsőoktatási tevékenysége mellett rendszeresen tartott mesterkurzusokat is a Szent István Zeneművészeti Szakközépiskolában.
https://papageno.hu/Istvanosok
olvass továbbDevich Márton: „Mindvégig megmaradtam a zene közelségében”
Devich Márton életében gyerekkora óta meghatározó szerepet tölt be a zene. Bár ő maga nem ezt a pályát választotta, zenei tudását kulturális újságíróként és a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek szolgálatában is kamatoztatta. 2016 óta a Bartók Rádió csatornaigazgatója. Fia, Devich Gergely csellóművész, aki a Szent István Király Zeneiskola és Zeneművészeti Szakgimnáziumból indulva jelentős sikereket ért el pályája során, már Istvános növendékként is. Devich Mártont életének fő állomásairól kérdeztük, és arról is beszélgettünk vele, hogy milyen jelentőséggel bír egy fiatal számára egy támogató zenei közeg.
https://papageno.hu/Istvanosok