Kilenc év után – Mozart Idomeneojának koncertszerű előadása a Müpában

Kilenc év után – Mozart Idomeneojának koncertszerű előadása a Müpában
A pásztorkirály egy évvel ezelőtti előadása után áprilisban ismét Mozart-ritkaságot szólaltattak meg a Müpában. Ezúttal Vashegyi György zenei irányításával az Idomeneo, Kréta királya című opera dallamai csendültek ismét fel a Duna-parton.

Fotó: Andrasovszky Péter /Szent István Filharmonikusok
Mozart Idomeneóját a Magyar Állami Operaházban 1979-ben mutatták be először Ascher Tamás sokakat megbotránkoztató rendezésében, majd tizenhat előadás után a következő évadban le is vették a műsorról, és 1993-ban Fischer Iván vezényletével már csak koncertszerűen szólalt meg a darab Budapesten. Ezután 2016-ig kellett várnunk, hogy újból felcsendüljenek a Kréta királyának hazatérését elmesélő opus dallamai a fővárosban, majd még öt évet az Andrássy úti felújításig. Hazánkban nincs tehát különösebb előadás-története a darabnak, ebben az évadban azonban nemcsak az Operaházban játsszák két év szünet után, hanem Vashegyi György is ismét megszólaltatta a művet a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.

Fotó: Andrasovszky Péter /Szent István Filharmonikusok
A lehető legteljesebb formában
A mostani koncertszerű előadás jobban sikerült a kilenc évvel ezelőtti próbálkozásnál, pedig akkor a nagyobb szerepeket nemzetközi hírnévnek örvendő művészek szólaltatták meg. A címszerepet például nem kisebb személyiség, mint Ramón Vargas sztártenor énekelte. A 2016-os előadás énekesei azonban, Baráth Emőke kivételével, a romantikus operák világában mozogtak otthonosan, ezért kvalitásaik nem voltak összhangban a glucki operareform szellemében papírra vetett partitúra zenei anyagával. A kilenc évvel ezelőtti előadás ezért nem hatott revelatívan, ellentétben a múlt hónap végén megvalósított koncerttel. Mellőzöttsége ellenére ugyanis az Idomeneo izgalmas zenedráma: bár zenei anyagának nagy részét recitativók alkotják, a zenekari kíséret sokszínűsége remek atmoszférateremtő, ezen kívül a darab nem szűkölködik hatásos áriákban, nagyszabású kórusokban, indulókban, táncbetétekben sem.
Mozart korai remekműve olyan összetett mű, amelyet nem lehet sikerre vinni átgondolt zenei koncepció, a zenében kibontakozó drámai folyamatok hatásos felépítése nélkül.
Vashegyi György már kilenc évvel ezelőtt is értő profizmussal fogta össze a kompozíció három rétegét (a zenekari kíséretes recitativókat, a csak csembalóval és vonós basszussal kísért recitativókat és az áriákat-kórusokat) hatásos drámai egységekké, és ezúttal sem kellett csalódnunk benne. Irányításával a zenészek szép összhangban, intenzíven kísérték az énekeseket, olyan letisztult régizenei hangzásvilágot teremtve, amelyet ritkán hallhattunk Budapesten. Vashegyi nagy hangsúlyt fektetett az énekbeszédek míves kidolgozására, a lassabb részletek líraiságát pedig épp olyan magától értetődő természetességgel keltette életre, mint az egyes szólószámok eleven frissességét.

Fotó: Andrasovszky Péter /Szent István Filharmonikusok
Mozart későbbi operáiban nem szánt nagyszabású, összetett szerepet az énekkarnak, az Idomeneo kórusai azonban igazi kihívás elé állítják azt. A Purcell Kórus azonban szépen vette az akadályokat, s kiegyenlített, árnyalt, fület gyönyörködtető hangzásvilággal keltették életre a tömegjeleneteket. Külön dicséret illeti a kórus egy-egy külön együttesben szólót éneklő tagjait: a tömegből kiválva is lelkes odaadással, maximális profizmussal, szép összhangban énekeltek.
A darab librettója nem bővelkedik fordulatos cselekményben, ezért Mozart a belső, lelki folyamatok ábrázolására helyezte a hangsúlyt.
A hosszú szólószámok azonban statikussá teszik a szcenírozott előadásokat, ezért kialakult hagyománya van a zenei anyag meghúzásának. Egy koncertszerű előadás esetében azonban erre nincs szükség, így Vashegyi már 2016-ban is a lehető legteljesebb formában szólaltatta meg a partitúrát, amit most sem kurtított meg jelentősebben. Az előadás mégsem volt unalmas, hiszen a zenekar és a kórus mellett a szólóénekesek is otthonosan mozogtak a barokk zene világában, de szerepeikkel érzelmileg is igyekeztek azonosulni.

Fotó: Andrasovszky Péter /Szent István Filharmonikusok
Emlékezetes este
A címszereplőt megszólaltató Megyesi Zoltán beugróként mentette meg az előadást, alig egy hét alatt tanulta meg szólamát. Mindebből azonban semmit sem vettünk volna észre, ha az est elején a konferanszié nem mond neki köszönetet az előadás megmentéséért, hiszen határozott kiállással, egyenletesen énekelte végig az estét, miközben vokális alakítása a patetikusságot sem nélkülözte. Áriáit szépen megoldotta, az együttesekben szintén remek partnere volt kollégáinak, és bár tenorja alapvetően líraibb színezetű, a drámaibb részletekben sem szólt haloványabban, sőt érzelmi kitörései is hatásosra sikerültek. Különösen az Idamentével a „tengerparton” énekelt kettős sikerült példaszerűen.
Nagy Bernadett meleg hangszínű mezzoszopránja hajlékonyan járta be Idamente szólamát, s szívhez szólóan tudta tolmácsolni a figura halottnak hitt apja iránti gyászát éppúgy, mint beteljesült boldogságát. Mindeközben nagyszerű muzikalitásról, valamint a koncertszerűség ellenére is jó színészi készségekről tett tanúbizonyságot.
Ilia szólamát az est egyetlen külföldi szólistája, Ella Smith keltette életre fényes szoprán hangon, jó stílusérzékkel, szép legatókat, nagyszerű pianókat énekelve.

Fotó: Andrasovszky Péter /Szent István Filharmonikusok
Legemlékezetesebben a hadizsákmánnyá lett lány rémületét tolmácsolta, de mély átéléssel énekelte a második felvonás szerelmi kettősét is.
Elettra kapta a műben a legvirtuózabb énekelnivalót: Szutrély Katalinnak nem volt könnyű dolga a barokkos ékítményekkel teletűzdelt kottával, ám sem a második felvonás áriája, sem pedig a harmadik felvonás furioso jelenete nem fogott ki rajta, és recitativókat is képes volt a drámai kifejezés szolgálatába állítani. Összetett vokális szerepformálása hitelesen jelenítette meg a figura szélsőséges indulatait.
Arbace alakja dramaturgiailag nem jelentős, de szólama alkalmat nyújt az énekesek számára tehetségük megcsillogtatására. Gál József élt is ezzel a lehetőséggel, szinte kifogástalanul abszolválta feladatát: tenorja látszólag minden nehézség nélkül, kiegyenlítetten járta be szólamát, kulturált énektechnikáról téve tanúbizonyságot.

Fotó: Andrasovszky Péter /Szent István Filharmonikusok
A kisebb szerepekben, néhány mondat erejéig színpadra álló Bocskai István (főpap) és Cser Krisztián (égi hang) üzembiztosan teljesítették feladatukat. Cser basszusa az orgonakarzatról öblösen zengte be a hangversenytermet, s adott kellő súlyt az isteni szózatnak.
Az operák koncertszerű előadása nem nyújt teljes színházi élményt, de a Müpa operahangversenyei mindig jó alternatívát jelentenek, sokszor pedig hiánypótló előadásoknak bizonyulnak. 2016-ban az Idomeneo előadása valóban hiánypótló volt, mert évtizedek múlva szólaltatta meg ismét a darabot Budapesten, most pedig kiváló alternatívát jelentett az Operaház meghúzott Idomeneo előadása helyett: aki a maga teljességében volt kíváncsi a darabra, valamint elsősorban annak zenéjével kívánt megismerkedni, nem bánta meg, hogy jegyet váltott a koncertre. Ezúttal a szereposztás is jobban sikerült, mint kilenc évvel ezelőtt, s emlékezetes estében lehetett része annak, aki április 23-án jegyet váltott a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem előadására.
További híreink
Istvánosok 36. - Tomasz Máté: „A tanáraimtól mindig a zene iránti alázatot tanultam"

A 70 éves Szent István Filharmonikusok jubileuma alkalmából indított Istvánosok blogunk legújabb bejegyzésében Tomasz Máté gordonkaművészt, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar tagját kérdeztük arról, milyen emlékeket őriz iskolás éveiből.
https://papageno.hu/blogok/Istvanosok
olvass továbbA Szent István Filharmonikusok is fellép a XXXIII. Kék Madár Fesztiválon
