Filharmonikusok logó
Hírek

Liszt Ferenc Krisztus oratóriuma a Stephanus bérlet első koncertjén

Liszt Ferenc Krisztus oratóriuma a Stephanus bérlet első koncertjén

Liszt Ferenc Krisztus oratóriuma a Stephanus bérlet első koncertjén

A Stephanus bérlet első koncertjén Liszt Ferenc Krisztus oratóriumát adja elő a Szent István Filharmonikusok holnap 18 órakor a Müpában. A Krisztus oratórium a zeneszerző kései korszakának legnagyobb szabású műve, az életmű kiemelkedő alkotása. Az oratórium három részben mutatja be Krisztus életét a bölcsőtől a sírig („Karácsonyi oratórium”, „Vízkereszt után”, „Szenvedés és feltámadás”), és zenei nyelvezete az egyszerűtől fokozatosan válik egyre összetettebbé Krisztus életének drámai történései nyomán.

A   Szent István Filharmonikusok Liszt oratórium előadásán közreműködik Váradi Zita, Schöck Atala, Szappanos Tibor, Fátrai János, Szalai Ágnes, Kovács István, a Nemzeti Énekkar és a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara. Vezényel: Somos Csaba.

Liszt Ferenc életművének kiemelkedő alkotása

A Jézus születéséről szóló első részben még a gregorián dallamfeldolgozások dominálnak, míg a második rész legmegkapóbb jelenetében, a Csodában, kihasználva a szimfonikus zenekar lehetőségeit, képszerűen ábrázolja a tomboló vihart. A harmadik tételben éri el az érzelmi intenzitás legmagasabb csúcsát a zene, szívszaggatóan ábrázolja Krisztus kétségeit, és a Stabat Mater tételben a haldokló fiát sirató anya gyötrelmeit, amit végül éteri látomásként old fel a Krisztus mennybemenetelét hirdető középkori húsvéti himnusz és a dicsőséges Resurrexit tétel.

Mint közleményükben írják, az oratórium zeneileg korántsem nevezhető hagyományosnak. Liszt szakít a tradíciókkal, a személyes érzéseket előtérbe helyező zenedráma helyett a katolikus liturgiához szorosan kapcsolódó szövegek és imák legtisztább kifejezésére törekszik.

A gregorián egyszerűsége, a nagyromantikus zenei gesztusok és a kései Liszt tömör, szinte aszketikus zenei kifejezésmódja avatja a művet a 19. század egyik legkülönlegesebb alkotásává.

További híreink

Devich Márton: „Mindvégig megmaradtam a zene közelségében”
Devich Márton: „Mindvégig megmaradtam a zene közelségében”

Devich Márton életében gyerekkora óta meghatározó szerepet tölt be a zene. Bár ő maga nem ezt a pályát választotta, zenei tudását kulturális újságíróként és a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek szolgálatában is kamatoztatta. 2016 óta a Bartók Rádió csatornaigazgatója. Fia, Devich Gergely csellóművész, aki a Szent István Király Zeneiskola és Zeneművészeti Szakgimnáziumból indulva jelentős sikereket ért el pályája során, már Istvános növendékként is. Devich Mártont életének fő állomásairól kérdeztük, és arról is beszélgettünk vele, hogy milyen jelentőséggel bír egy fiatal számára egy támogató zenei közeg.

https://papageno.hu/Istvanosok

olvass tovább
Elindult a 2025. évi Prima Primissima közönségszavazás
Elindult a 2025. évi Prima Primissima közönségszavazás

Szavazzon a 2025-ös jelöltek közül a kedvencére!

Ön is segíthet eldönteni, ki legyen idén a Közönségdíjas. Ehhez csupán annyit kell tennie, hogy a 30 jelölt közül kiválasztja a kedvencét, és az ő kódját (csak a kódot!) elküldi SMS-ben a +36-70-707-7000-es telefonszámra december 3-án éjfélig.

olvass tovább